Sunday, March 4, 2012

"F som i Februar"

Familie
Så blev det Februar og mine forældre landede i Brisbane for at besøge mig og dette store varme land i 3 uger. Det var dejligt at se dem igen, også selvom det ikke føles som lang tid siden, vi sås sidst. Faktum er, at når jeg har været rejsende, har jeg snakket mere med mine forældre, end jeg gør i Danmark :) Mine forældre havde en stor del nåle og test-strimler med, så hvis mine forudberegninger er korrekte, skulle jeg nu kunne klare mig indtil August, hvor jeg regner med at tage tilbage til gamle Danmark. Superb - tusind tak for det!

Fugtigt
Efter et par dage i Brisbane, tog vi et fly til Cairns, hvor fugtigheden var det første der slog os. Cairns' tropiske klima er ekstra vådt i sommermånederne (Januar og Februar), hvilket vi også fik at føle, dog meget mindre end vi havde forventet.
Mor og jeg på en restaurant i Cairns
Faktisk regnede det kun lige da vi ankom og en enkelt formiddag på en tur i Daintree junglen (der er nu ikke noget så interessant, som at snakke om vejret). Ellers kom vi forbi et vildlivsreservat (eller hvad det nu hedder på dansk), hvor Australiens forskellige dyr optrådte, og fik set krokodiller på Daintree floden. Det nye klima og mindre mængde træning gjorde, at jeg endnu, endnu engang måtte døje med hovedpine, grundet for højt blodsukker. Lidt mere basal insulin løste dette dagene efter.
Cairns i sig selv, synes jeg ikke var interesant, men det var super cool, at være en smule i den Australske jungle og opleve smukke store sandstrande være fuldstændig mennesketomme grundet krokodiller og farlige brandmænd (gobler, ikke dem der slukker ild..).
Mor, søn og far - Cape Tribulation
Næste stop var Uluru eller Ayers Rock, som det hed tidligere.


Farverigt
Nogle timers flyvetur over en ørken, som varierede i farver (ikke alle farver, mest af alt farverne fra sand, buskads og vand), og vi landede i et forbavsende rødt og grønt landskab nær Uluru. Ud på tour i ørkenen, se Kata Tjuta, sove i nogle hytter, vågne klokken alt for tidligt uden øjne, fryse mens man ser på en solopgang - denne gang over Uluru, gå de omkring 10km rundt om Uluru og tilbage på resort for at hoppe i poolen.
Med hat og briller, så er vi klar til at gå!
Alt dette var også fantastisk - specielt det sidste med pool og afslapning var skønt. Bare at kunne dase og læse en bog. Det er jo lang tid siden, at jeg har gjort det.. Næppe.


Fredeligt
Hvem vil gerne til Sydney?! Jo tak, det ville vi, og afsted vi fløj mod den store by. Og sikken en festlig én - masser af folk udendøre, masser at tage til og se på, og gang i gaderne og værtshusene om aftenen. Super. Vi kom omkring med en "Free Walking Tour" udført af en veltalende og spidsfindig fyr kaldet Mathew (mener jeg..).
Inde et sted, hvor Mathew (til venstre i grønt) taler om noget
Lidt finkulturelt blev det også til - og så endda i en dansktegnet bygning. Gæt selv (max 3 gange, ellers tryk her). Tryllefløjten var et super fedt stykke, eller selve handlingen var egentlig uinteressant, men musikken var cool, sangerne rigtig dygtige og udklædningen fantastisk (samme person der laver udklædning til Lion King musicalen)! Så der kan hermed sættes flueben ved "Opera", hvis jeg ellers førte sådan en fortsættende og aldrig tilfredstillende liste over mit liv.
Mod flere oplevelser - vi lejede en campervan, endda en fin én af slagsen, med plads til 4 personer og garanteret også en hund, hvis man nu fandt en på vejen. Faktum er, at nydelsen i at køre, specielt igennem et så differencieret landskab, er enorm hos mig. Jeg ville foretrække motorcykel, ja ja, men når det nu desværre ikke kan være hernede, er det jo en genial måde at rejse rundt på! Af kendte steder formåede vi at komme forbi Blue Mountains (blå bjerge, sjovt nok, grundet eukalyptus træets udskillelse af olie blandet med støv, der skaber en blålig tåge), Hunter Valley (udmærket, men noget dyr vin), og Byron Bay inden vi ramte Brisbane igen. Undervej fandt vi dog flere mindre og fantastisk fredelige steder, som f.eks. Bonny Hills hvorfra billedet nedenfor er taget.
Lidt grill ved Bonny Hill(s)
Vi nåede Brisbane til tiden. For der var deadline yderligere, da jeg ikke lige havde gennemtænkt mit insulinindtag de forskellige steder. Men med sport og lidt ekstra langtidsvirkende, endte det med at jeg havde til en hel dag ekstra, da vi kom hjem.


Farvel
Inden det blev tid til at sende mine forældre på ekspresrute hjem til Danmark, tog vi et smut nordpå til stranden, for at de lige kunne få det sidste glemt af det australske stillehav. Et par rigtig gode og oplevelsesrige uger var ovre.
Tusind tak for en rigtig god tur far og mor - vi ses i Danmark!
Nu skulle jeg starte som udvekslingsstudernde på Queensland University of Technology.

Fest
Det må være en menneskelig ting. For hvor stammer det egentlig fra? Man kan ikke have gjort det altid, men nu er det nærmest et krav. Jeg snakker om indtagelse af alkohol, når man for første gang skal møde en stor gruppe mennesker. Det er vel en måde hvorpå, man har noget at snakke om (og grine af) dagen efter. I løbet af de sidste to uger er der i hvert fald blevet taget fat. Specielt under weekendens udflugt til Stradbroke, en fantastisk lille sol-ø nær Brisbane, som dog blev skyllet væk af regn. Det gjorde dog hverken øllet eller vinen værre, så der blev danset, festet og jeg blev fejret (26 år med rejseerfaring som én på 60).

Fremragende
Alt er godt, helt henimod fremragende. Fagene på QUT virker alle til at være interessante, så det glæder mig faktisk at læse og lave opgaver. Utroligt, men sandt. Jeg får trænet en del og har postet denne interesse hos de internationale studerende, som i Fredags deltog i en 45 minutters workout, hvor jeg stod som træner og motivator. Det var sgu skægt og folk synes det var godt - og dem jeg mødte dagen efter var mærket :) Lørdagen stod på klatring fra morgenstunden, en ny sport der falder mig rigtig godt til, og så en tur til Byron Bay for at surfe om eftermiddagen og søndag formiddag. Jeg er endnu ikke helt blevet fanget af denne vandsportsgren, men jeg er villig til at give den flere forsøg!

Cheers,
Simon

No comments:

Post a Comment