Wednesday, September 5, 2012

På plads i København

Dette var den sidste post på denne rejseblog. Mine tanker og videre færd kan i tide og utide følges på sstubben.dk.

Efter 404 dage (1 år, 1 måned og 7 dage) udenfor dansk land sidder jeg nu igen trygt i stolen på læsesalen på G.A. Hagemanns kollegie i København. Da jeg købte en billet til Mexico sidste år, havde jeg ingen anelse om, hvor jeg skulle hen - eller hvor jeg skulle ende. Med 8 måneders gammel diabetes i rygsækken og dermed stadig ny i feltet drog jeg afsted. Meget er lært siden - menneskeligt, akademisk og med hensyn til min diabetes. En lærdom af rigtig stor betydning er, at diabetes ikke behøver at stoppe mig, eller nogen anden diabetiker, for at få drømmene opfyldt, måtte de være rejse, uddannelse, job eller andet af stor interesse!
Nedenfor har jeg lavet en lille graf over mit forbrug af forskellige hjælpemidler til min diabetes. Den er ret omtrentlig, da jeg desværre ikke har skrevet noget specifikt ned undervejs - det gør jeg næste gang!
Da Diabetesforeningen stadig linker til denne blog vil jeg komme med et par afsluttende råd til en tur som min (dvs. backpacking mere end 3 måneder):

Før afgang

  • Snak godt med med hospitalet, få lavet en "Rejser med insulin" fra lægen og papirer til forsikring (spørg din læge til råds med dette), der beviser at du er stabil.
  • Orden forsikring (det vil din mor ihvertfald gerne have - og hende skal du stole på).
  • Få bestilt udstyr (termokande, lancetter, teststrimler, kanyler og insulin) til de første par måneder. Overvej om du vil have insulin med til hele turen. Insulin holder kun 1-1½ måned udenfor køleskab. Jeg har oplevet at denne bliver forlænget, når det bliver taget ind og ud af køl, men dette bakkes ikke op af Novo. Jeg købte insulin undervejs (næsten) uden problemer.
  • Skriv til dine insulin producenter (i mit tilfælde Novo og Sanofi) ang. salg af deres produkter for det kontinent du rejser til (Hvorfor "kontinent" siger du? Det gør jo bare mulighederne større!).
  • Sig farvel til mor.

Undervejs

  • Fyld termokanden med vand og put din backup-insulin heri (dvs. den insulin, der ikke bruges og skal holdes nedkølet). Når du flyver, så hav termokanden i håndbagagen (der bliver minus mange grader i >10 kilometers højde) og få den enten i et køleskab på flyet eller kom is i undervejs. På denne måde holder insulet sig køligt i mange timer, men husk lige at tjekke det :)
  • Når jeg rejste med bus, havde jeg backup-insulinen i backpacken og den anden insulin i håndbagagen, hvilket gav mig lidt mere sikkerhed i tilfælde af røveri.
  • Sørg for at holde dig godt og grundigt kontrolleret, når du rejser rundt. Varme, højde, aktivitet og mad påvirker dit energioptag og dermed hvor meget insulin du skal sprøjte i kroppen.
  • Giv gas og nyd det!
  • Husk mors fødselsdag (Jeg har nu glemt den to gange. Det kan ikke anbefales). Få hende evt. til at sende flere penge, når der nu alligevel skal skrives en email..

Til slut

  • Gør dig klar på at snakke dansk igen, men også at danskere normalt ikke snakker med folk de ikke kender (modsat USA, Australien og NZ). Man skulle jo nødigt få nye bekendtskaber.. Så her vil jeg da gerne anbefale alle, at gå ud at snakke med nogen du ikke kender :)
  • Det hjælper ikke at skjule hjemkomstdatoen, mor kommer alligevel og tager imod dig med en herlig krammer i lufthavnen!
Hverdagen er begyndt igen, så kalenderen er fyldt. Jeg mangler dog stadig et arbejde, så hvis nogen har brug for én gut som har lyst til at snakke om diabetes eller andet, så skriv endelig :)


Tak fordi I læste med - og hav det så skønt!

No comments:

Post a Comment