Saturday, July 28, 2012

Twizel-Queenstown-Wanaka

Jeg er igen forbavset over, hvor godt min 100kr. termokande fra Everest holder vandet i flasken køligt og dermed holder insulinet nedkølet. Fremragende. Den foregående uge (uge 29) har jeg taget utrolig lidt bolus (hurtigvirkende) insulin og har generelt haft lidt lavere blodsukker end normalt. Jeg tænker, at det skyldes flere faktorer: mindre mængder og anden mad, højdeforskelle og så det faktum, at jeg rejser rundt (selvom jeg nu rørte mig meget mere i Brisbane, hvilket man skulle synes krævede mindre insulin...). Der bliver i hvert fald kørt nogle müeslibarer ned, der igennem de sidste mange måneder, har været min hovedkilde til sukker. Inden jeg tog afsted fra Brisbane, fik jeg taget endnu en HbA1c (der også har der mere humane navn ”langtidsblodsukker”), der basalt set afslører hvordan kontrollen af mit blodsukker har været de sidste 2-3 måneder. Min første test fik jeg tager i starten af Marts, hvilket gav følgende resultat:

HbA1c (NGSP)                        5.8     %         (  4.0 - 6.0  )
HbA1c (IFCC)                        40      mmol/mol  (   20 - 42   )

                          NGSP (%)            IFCC (mmol/mol)
  Non-diabetic level      4.0 - 6.0            20 - 42
  Good  control           6.1 - 7.0            43 - 53
  Suboptimal control      7.1 - 8.0            54 - 64
  Poor control            8.1 - 9.0            65 - 75
  Very poor control         >9.0                 >75

Tallene viser at jeg ligger på et ikke-diabetisk niveau i min kontrol. Det var jeg godt tilfreds med, da jeg rejste rundt i december og januar, og stadig formåede at holde blodsukkeret under kontrol. Den nyeste test, hvilken jeg fik resultatet fra mens jeg var i Twizel, var af samme klasse:

HbA1c (NGSP)         5.8       5.8                         %         (4.0-6.0)
HbA1c (IFCC)          40        39                         mmol/mol  (20-42)
Comments on Collection 13/07/12 1000:
                          NGSP (%)            IFCC (mmol/mol)
  Non-diabetic level      4.0 - 6.0            20 - 42
  Good  control           6.1 - 7.0            43 - 53
  Suboptimal control      7.1 - 8.0            54 - 64
  Poor control            8.1 - 9.0            65 - 75
  Very poor control         >9.0                 >75

Endnu engang 5.8, hvilket er ikke-diabetisk niveau ifølge tabellen.
Idag d. 29.07 2012 går det meget bedre med kontrollen af blodsukkeret. Efter at jeg startede med at tage mindre basal insulin, har mit blodsukker ligget, som det skal. Jeg tager pt. 14 IE Lantus (basal) og 4-6 IE NovoRapid (bolus).

Superb tid hos Darryl i Twizel! Havde det ikke været for ham og hans familie var min tid i Twizel aldrig blevet så genial. Udover at få lov at låne en bil og køre til Mt. Cook for at vandre i fantastisk landskab, har jeg fløjet et pink fly, stået på ski og set hvordan 1/3 af New Zealands strøm bliver skabt fra vand der strømmer igennem menneskeskabte floder fra sø til sø. Disse floder skabte Twizel, som egentlig kun var ment som en midlertidig by for arbejderne, men beboerne var imidlertidigt blevet vilde med stedet og dets mange udendørs aktiviteter. Omkring 1.100 mennesker holder ved, dette stiger dog ved sommertid til omkring 5.000 grundet turisme og prominente regattaer (rosport - til de udenforstående). Twizel kan kun anbefales i tilfælde af besøg til NZ. Jeg glemmer aldrig stedet og de herlige mennesker, og jeg håber virkelig at komme tilbage engang, når det er sommer.

Battlefield 3 og øl. Fin stil.
Jeg har nu overstået Queenstown – New Zealands turist-hub nummer ét med masser af muligheder for at få adrenalinet i kog. Den foregående uge har jeg også sprunget ud fra et fly i 4.5 kilometers højde med frit fald i omkring 60 sekunder og ladet mig falde baglæns ned i en 110 meter kløft for at afprøve verdens største gynge!

 









Derudover smuttede jeg en tur (næsten direkte fra byen) til Milford Sound, hvilket var helt fantastisk og en suveræn måde at bruge dagen derpå på. Jeg couchsurfer hos et par rigtig gode folk fra Sydamerika, så der bliver snakket lidt spansk igen – bien. Selvom huset de bor i er pivkoldt, og man faktisk hellere vil ud og spise end sidde indenfor med alt tøjet på og se sin egen ånde, havde vi det rigtig hyggeligt. Vi tog på et par småturer udenfor Queenstown til Arrowtown, en lille by startet af kinesiske guldjægere, og Glenorchy, hvor vejen dertil - Glenorchy Drive – er på højde med Great Ocean Road i Australien og Highway 1 i Californien. En super flot rute!

Glenorchy Drive
Efter afsked med folkene i Queesntown i morges er jeg nu landet i Wanaka for en dag. Der skal ikke ske meget her end lidt vandren omkring. Byen er utrolig lille og hovedsageligt til grundet ski her om vinteren, men da sneen er udeblevet er da ikke meget at give sig til. Derfor drager jeg videre i morgen til Franz Josef og dens nærliggende gletcher.
Los dos pendejos de Queenstown - Sebastian y Dante.

No comments:

Post a Comment